Reisverhalen

Hieronder enkele ervaringen van mensen die een tijdje een reisgenoot konden gebruiken, op belangrijke momenten of bij belangrijke keuzes in hun leven. Waardevol genoeg om aan anderen door te vertellen. Waargebeurd!

Sharon Vording

Als je – zoals ik – op zoek gaat naar een beter passende baan is die reis niet zonder hobbels…. Het was af en toe frustrerend en een rollercoaster en dan was het ontzettend fijn om dat dan met een reisgenoot te kunnen doen en te kunnen delen. We hebben ook erg gelachen en dat is zeker belangrijk, want dat maakt het minder zwaar. Wat ik vooral meeneem is het opstaan na het vallen & altijd blijven lachen!!

 

Sharon
Quinty Afbeelding1

Coachingstraject

 

Mijn naam is Quinty en ik ben 24 jaar oud en ben werkzaam in de zorg. Door de jaren heen strugglde ik met bepaalde onderwerpen zowel in mijn privé situatie als op het werk.Ik besloot aan de bel te trekken bij mijn manager en ben toen een coachinstraject aangegaan. Uiteindelijk koos ik voor Henk, omdat hij zich voorstelt als‘reisgenoot’. dit sprak mij aan omdat ik op zoek was naar iemand die meedenkt en ‘meekijkt’ in mijn leven om daar een onafhankelijke blik op te werpen. Henk heeft mij daarin ontzettend veel bevestiging gegeven en ook spiegels voorgehouden waarnaar ik opzoek was. Er waren soms even moeilijke momenten, maar ook op die momenten wist Henk het gelukkig ook luchtig te houden. Zijn humor en oprechte interesse hebben mij bijgestaan op momenten dat ik dit even nodig had. Ik kijk terug op een leerzame en nuttige periode samen met Henk en wanneer het even niet gaat weet ik hem gelukkig altijd weer te vinden!

Quinty
Jacq Petiet Kroonfoto

Mensen die blijven

Soms ontmoet je mensen in het leven die voor altijd in je hart blijven. Niet omdat ze alles voor je oplossen, maar omdat ze naast je blijven staan terwijl jij je weg zoekt. Omdat ze er zijn, precies op het moment dat je jezelf even kwijt bent.

Vier jaar geleden ging ik over mijn eigen grens. Ver daaroverheen. Mijn draagkracht was al lang overschreden, maar mijn drang om goed te doen en te blijven geven was groter. Ik negeerde de signalen van mijn lijf, keer op keer. Tot mijn lichaam hard op de rem trapte.

Wat volgde was chaos. Mijn hoofd schoot alle kanten op. Verdriet, extreme vermoeidheid, twijfel. Het gevoel mezelf niet meer onder controle te hebben. En steeds die ene vraag: hoe nu verder?

Ik werkte 35 jaar in de zorg, in de kindergeneeskunde. Het mooiste vak dat er is. Maar in die jaren veranderde er veel. In de zorg, in de maatschappij. Verharding, tekorten, altijd maar doorgaan. Werken op je tandvlees omdat je denkt dat jij het verschil moet maken. Dat jij de oplossing bent.

Uiteindelijk eiste dat zijn tol. Ik was doodmoe. En diep vanbinnen wist ik: dit kan ik niet meer. Toen de ergste mist in mijn hoofd en lijf langzaam optrok, durfde ik voorzichtig te denken: wat nu?

En toen kwam Henk op mijn pad. Henk werd mijn reisgenoot.

Dat voelde als thuiskomen. Eerst aarden. Rust. En vooral: het vertrouwen dat we er samen uit zouden komen. Voor het eerst stond ik niet alleen in mijn proces. Iemand liep naast me, met aandacht en zonder haast.

Met Henk als reisgenoot gingen we op zoek naar mijn talenten. Niet meer binnen de zorg, maar op een heel ander terrein. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Het vraagt moed om uit je vertrouwde kader te stappen. Om los te laten wat je altijd hebt gedaan. Maar door zijn begeleiding durfde ik het aan.

Ik heb nu een baan waarin ik nog volop leer en groei. Het feit dat ik deze stap heb gezet, komt voort uit het vertrouwen dat ik kreeg — en uit de moed om buiten de gebaande paden te kijken. Dat had ik destijds niet alleen gekund.

Ik ben Henk dankbaar. Voor zijn vertrouwen in mij. Maar vooral voor wie hij is als mens. Ook nu nog speelt hij een belangrijke rol in mijn leven, door zijn levensvisie en kennis, hij blijft mijn reisgenoot.

Soms zijn het precies die ontmoetingen die je levensreis veranderen. Niet door grootse woorden, maar door nabijheid. Door iemand die zegt: je hoeft het niet alleen te doen.

En daar ben ik, nog elke dag, dankbaar voor.

 

Jacqueline
zwaan Mi Sook

Enkele jaren geleden heb ik een loopbaantraject bij Henk kunnen volgen. Het was een prachtige reis waarin ik mezelf nog beter heb leren kennen. Door gesprekken en het opstellen van maatwerkopdrachten kwam ik erachter dat ik een eigenschap luisteren heb die ik uitstekend kan benutten in mijn werk/ functie als coach waarin ik me de afgelopen jaren goed heb kunnen ontwikkelen. Na de coachopleiding volgde ik de verdiepinsgmodule bij Henk. Waarbij we nog enkele methodes  en theorieën hebben besproken. Mooi was ook het  contact met de andere cursisten en hoe jezelf de methodes toepast en toe kunt passen. Ook waren er momenten van supervisie en intervisie. Al met al een mooie aanvulling.

Bedankt Henk voor de geweldige reis met jou.

Zie hier mijn website:

www.misook-coaching.nl

Mi Sook
Rianne

Een onverwacht einde bleek het begin van mijn droombaan.

Vier jaar geleden stond mijn wereld ineens stil. Door een bloeding in mijn oog kon ik mijn werk als verpleegkundige op de intensive care  mijn passie, mijn ritme, mijn veilige kader  niet meer uitvoeren. Wat eerst ondenkbaar was, was ineens mijn realiteit geworden. Mijn toekomstbeeld was verdwenen en ik vroeg me af: wat nu?

In die periode kwam ik in contact met Henk. Vanaf het eerste moment voelde het goed. Niet omdat hij meteen een oplossing had, maar omdat hij echt luisterde. Hij nam de tijd, stelde vragen die ertoe deden en gaf me de ruimte om te voelen wat er was. Dat gaf me vertrouwen. Vertrouwen dat het niet alleen aan mij lag, en vertrouwen dat er een pad was, ook al zag ik het op dat moment nog niet. Onze gesprekken gaven me inzicht, helderheid en vertrouwen in mezelf. Langzaam maar zeker kreeg ik weer zicht op wat ik wilde en waar ik energie van kreeg. Het was niet altijd eenvoudig  het traject leidde me naar een heel ander gebied binnen de zorg waar ik zo vertrouwd mee was ,maar Henk liep die weg met me mee, stap voor stap.

Door zijn begeleiding, zijn aandacht en het vertrouwen dat hij in mij had, durfde ik stappen te zetten die ik anders niet had genomen. En het mooiste: het lukte. Ik heb nu een baan gevonden waarin ik dagelijks mag leren en groeien een baan die past bij wie ik nu ben, en bij wat ik wil. Wat ik vooral heb ervaren is dat je niet alleen hoeft te worstelen met je vragen. Soms is het de nabijheid van iemand die naast je loopt die je weer helpt te geloven in wat mogelijk is.

Daar ben ik Henk ontzettend dankbaar voor.

 

Rianne
Chris foto

“Reisgenoot”, dat woord is natuurlijk niet zomaar gekozen. Henk ís een reisgenoot, en hij vertelde me in een van zijn coachsessies ook over reisgenoten: ‘kies je reisgenoten zorgvuldig’, adviseerde hij mij. En dat was voor mij van grote waarde. In een periode van mijn leven waarin ik in een burn-out zat zijn de reisgenoten die ik koos en die op mijn pad kwamen van grote betekenis geweest. Ieder bracht inzichten, perspectieven of een andere manier van kritisch luisteren en reflecteren in, waardoor ik een rijk pallet kreeg aan mogelijkheden om (aan) te herstellen. Wat in het licht moest worden gezet werd in het licht gezet en omgewerkt of geïntegreerd.

Wat een woord al niet kan doen. Henk heeft nog veel meer rake woorden die blijven hangen, die dieper laten nadenken. En hij brengt ze ook op een manier die blijven hangen. Nog lang nadat een traject is afgesloten. Dat maakt hem een gedenkwaardige reisgenoot.  

Chris, februari 2026

Chris
Jolien

Een reis die ik nooit zal vergeten

Mijn ontwikkeling richting manager was een reis die ik nooit zal vergeten. Ik wilde niets liever dan leidinggevende zijn. In mijn handelen en keuzes was al zichtbaar dat ik het in me had, maar het echt vóelen en durven geloven, dat was een ander verhaal.

Mijn coach was daarin mijn reisgenoot. Hij liep niet voor me om de weg te bepalen, en ook niet achter me om bij te sturen. Hij liep naast me. Altijd.
Op precies de momenten dat ik het nodig had, gaf hij mij de juiste handvatten om verder te gaan.
Zelfs wanneer twijfel de overhand nam en ik dacht dat ik het misschien toch niet kon, wist hij mij terug te brengen naar het pad dat voor mij bedoeld was. Mijn pad. Een pad met bochten, omkeringen, linksaf en weer rechtsaf. Soms zoeken, soms stilstaan, maar nooit alleen.

Dankzij zijn begeleiding heb ik mijn weg gevonden. Niet omdat hij het voor me deed, maar omdat hij mij liet ervaren dat ik het zelf kon.

Jolien
Josien

Toen ik bij Henk aanklopte, was het niet voor coaching. Henk was deelnemer in de Entrepreneur Trail van The Culture Trail.

De deelname van Henk in het programma was bijzonder. Het waren de vragen van Henk die me bijbleven. Niet omdat ze groot of ingewikkeld waren, maar omdat ze precies raakten wat ik nog niet had durven benoemen. Hij stelde ze vanuit zijn eigen levenservaring, niet als coach, maar als mens. Iemand die zelf de "weg" heeft bewandeld, de bochten kent, weet wat het is.

We inspireerden elkaar. Dat is misschien wel het mooiste wat een reis kan opleveren: dat je niet alleen wijzer wordt van de antwoorden, maar van de manier waarop iemand anders vragen stelt. Henk wist de juiste vraag te stellen op het juiste moment en daardoor was zijn bijdrage in de Entrepreneur Trail enorm waardevol.

 

Henk is een fantastisch mens.

Josien

Verhalen en foto’s  zijn vrijwillig en met toestemming geplaatst.